Index panelen (Algemeen, deel 2)
P10 | - | Personeel van NLR | P15 | - | NLL 1945-1961 |
P11 | - | RSL - Hoe het begon | P16 | - | NLR 1961-1969 |
P12 | - | Activiteiten van de RSL | P17 | - | NLR 1969-1996 (1) |
P13 | - | Paneel niet in gebruik geweest | P18 | - | NLR 1969-1996 (2) |
P14 | - | NLL 1937-1945 |
Paneel 10 - Personeel van NLR
Medewerkers in de centrale hal van het hoofdgebouw in Amsterdam, 1992. |
|
Open dag in Amsterdam. |
|
Open dag in Amsterdam. |
|
Een klein deel van het personeel van het NLR in 2006. |
Naar index | Terug naar Museale Collectie: Expositie NLR Museum
Paneel 11 - RSL - Hoe het begon
Prof. L.A. van Royen, voorzitter van het Munitiebureau van het Ministerie van Oorlog, stelde op 17 november 1917 aan de Ministers van Oorlog, Marine en Koloniën voor om een instituut op te richten voor het doen van studies op het gebied van de luchtvaart. |
|
Het defensiebudget over het kalenderjaar 1918 vermeldde een bedrag van ƒ 40.000 voor het nieuwe instituut. Dr. Ir. E.B. Wolff werd op 15 april 1918 officieel benoemd tot Directeur van de RSL, maar hij was toen al enige tijd bezig met het ontwerpen van het laboratorium. |
|
Op zaterdag 5 april 1919 werd het nieuwe laboratorium van de RSL officieel geopend in aanwezigheid van vertegenwoordigers van de Overheid, de Krijgsmacht, de Industrie en de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvL). |
Naar index | Terug naar Museale Collectie: Expositie NLR Museum
Paneel 12 - Activiteiten van de RSL
Inlaatstuk van de windtunnel van de RSL. |
|
Indeling RSL begane grond. |
|
Fokker F.II windtunnelmodel. |
|
Chemisch laboratorium RSL. |
|
Motorproefstand van de RSL in opbouw. |
|
Meetplaats Eiffel windtunnel. |
|
Materialenlaboratorium RSL. |
Naar index | Terug naar Museale Collectie: Expositie NLR Museum
Paneel 14 - NLL 1937-1945
Na een proefvlucht met de Fokker G-1, 30 maart 1939. |
|
Prestatiemetingen met de Fokker G-1. |
|
De zogenaamde rekenmeisjes, die met eenvoudige rekenmachines berekeningen uitvoerden (1945-1955). |
|
De Vliegtuigenafdeling aan het werk tijdens WO II. |
|
Het mechanisch lab. |
Naar index | Terug naar Museale Collectie: Expositie NLR Museum
Paneel 15 - NLL 1945-1961
Bouw van de transsone windtunnel HST. |
|
Model in de lage-snelheidstunnel LST. |
|
Rotorproefstand in de Noordoostpolder. |
|
Vermoeiingsproef op een Fokker F27 vleugel. |
Naar index | Terug naar Museale Collectie: Expositie NLR Museum
Paneel 16 - NLR 1961-1969
De X-1 digitale computer in gebruik genomen in 1962 voor de verwerking van meetresultaten. |
|
Model van de Fokker F28 in de lage-snelheidstunnel LST. |
|
Het laboratoriumvliegtuig, Fokker S.14.1 Machtrainer, PH-XIV. |
|
Start- en landingsmetingen. |
Naar index | Terug naar Museale Collectie: Expositie NLR Museum
Paneel 17 - NLR 1969-1996 (1)
Ware-grootte vermoeiingsproef op de staartvlakken Fokker 100. |
|
Proeven in de 'waterbak' met de Fokker 50. |
|
Model van de Airbus 380-800 in de Duits-Nederlandse Windtunnel (DNW). |
Naar index | Terug naar Museale Collectie: Expositie NLR Museum
Paneel 18 - NLR 1969-1996 (2)
Fokker 100 prototype boven de Noordzee. |
|
Metingen aan de prestaties van de staartrotor van de Westland Lynx. |
|
Proeven met het laboratoriumvliegtuig Cessna Citation II PH-LAB. |
Naar index | Terug naar Museale Collectie: Expositie NLR Museum