Link to Homepage

Index panelen (Algemeen, deel 2)

P10 - Personeel van NLR P15 - NLL 1945-1961
P11 - RSL - Hoe het begon P16 - NLR 1961-1969
P12 - Activiteiten van de RSL P17 - NLR 1969-1996 (1)
P13 - Paneel niet in gebruik geweest  P18 - NLR 1969-1996 (2)
P14 - NLL 1937-1945

Paneel 10 - Personeel van NLR

Medewerkers in de centrale hal van het hoofdgebouw in Amsterdam, 1992.

Paneel 10 - Medewerkers in de centrale hal van het hoofdgebouw in Amsterdam, 1992

Open dag in Amsterdam.

Paneel 10 - Open dag in Amsterdam

Open dag in Amsterdam.

Paneel 10 - Open dag in Amsterdam

Een klein deel van het personeel van het NLR in 2006.

Paneel 10 - De huidige expositieruimte in gebruik als bedrijfsrestaurant (1985 – 2006)

Naar index | Terug naar Museale Collectie: Expositie NLR Museum


Paneel 11 - RSL - Hoe het begon

Prof. L.A. van Royen, voorzitter van het Munitiebureau van het Ministerie van Oorlog, stelde op 17 november 1917 aan de Ministers van Oorlog, Marine en Koloniën voor om een instituut op te richten voor het doen van studies op het gebied van de luchtvaart.

Paneel 11 - Prof. L.A. van Royen, oprichten instituut

Het defensiebudget over het kalenderjaar 1918 vermeldde een bedrag van ƒ 40.000 voor het nieuwe instituut. Dr. Ir. E.B. Wolff werd op 15 april 1918 officieel benoemd tot Directeur van de RSL, maar hij was toen al enige tijd bezig met het ontwerpen van het laboratorium.

Paneel 11 - Dr. Ir. E.B. Wolff op 15 april 1918 officieel benoemd tot Directeur van de RSL

Op zaterdag 5 april 1919 werd het nieuwe laboratorium van de RSL officieel geopend in aanwezigheid van vertegenwoordigers van de Overheid, de Krijgsmacht, de Industrie en de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvL).

Paneel 11 - Op zaterdag 5 april 1919 werd het nieuwe laboratorium van de RSL officieel geopend

Naar index | Terug naar Museale Collectie: Expositie NLR Museum


Paneel 12 - Activiteiten van de RSL

Inlaatstuk van de windtunnel van de RSL.

Paneel 12 - Inlaatstuk van de windtunnel van de RSL

Indeling RSL begane grond.

Paneel 12 - Indeling RSL begane grond

Fokker F.II windtunnelmodel.

Paneel 12 - Fokker F.II windtunnelmodel

Chemisch laboratorium RSL.

Paneel 12 - Chemisch laboratorium RSL

Motorproefstand van de RSL in opbouw.

Paneel 12 - Motorproefstand van de RSL in opbouw

Meetplaats Eiffel windtunnel.

Paneel 12 - Meetplaats Eiffel windtunnel

Materialenlaboratorium RSL.

Paneel 12 - Materialenlaboratorium RSL

Naar index | Terug naar Museale Collectie: Expositie NLR Museum


Paneel 14 - NLL 1937-1945

Na een proefvlucht met de Fokker G-1, 30 maart 1939.

Paneel 14 - Na een proefvlucht met de Fokker G-1, 30 maart 1939

Prestatiemetingen met de Fokker G-1.

Paneel 14 - Prestatiemetingen met de Fokker G-1

De zogenaamde rekenmeisjes, die met eenvoudige rekenmachines berekeningen uitvoerden (1945-1955).

Paneel 14 - De zogenaamde. Rekenmeisjes, die met eenvoudige rekenmachines berekeningen uitvoerden (1945-1955)

De Vliegtuigenafdeling aan het werk tijdens WO II.

Paneel 14 - De Vliegtuigenafdeling aan het werk tijdens WO II

Het mechanisch lab.

Paneel 14 - Het mechanisch lab

Naar index | Terug naar Museale Collectie: Expositie NLR Museum


Paneel 15 - NLL 1945-1961

Bouw van de transsone windtunnel HST.

Paneel 15 - Bouw van de transsone windtunnel HST

Model in de lage-snelheidstunnel LST.

Paneel 15 - Model in de lage-snelheidstunnel LST

Rotorproefstand in de Noordoostpolder.

Paneel 15 - Rotorproefstand in de Noordoostpolder

Vermoeiingsproef op een Fokker F27 vleugel.

Paneel 15 - Vermoeiingsproef op een Fokker F27 vleugel

Naar index | Terug naar Museale Collectie: Expositie NLR Museum


Paneel 16 - NLR 1961-1969

De X-1 digitale computer in gebruik genomen in 1962 voor de verwerking van meetresultaten.

Paneel 16 - De X-1 digitale computer in gebruik genomen in 1962 voor de verwerking van meetresultaten.

Model van de Fokker F28 in de lage-snelheidstunnel LST.

Paneel 16 - Model van de Fokker F28 in de lage-snelheidstunnel LST

Het laboratoriumvliegtuig, Fokker S.14.1 Machtrainer, PH-XIV.

Paneel 16 - Het laboratoriumvliegtuig, Fokker S.14

Start- en landingsmetingen.

Paneel 16 - Start- en landingsmetingen

Naar index | Terug naar Museale Collectie: Expositie NLR Museum


Paneel 17 - NLR 1969-1996 (1)

Ware-grootte vermoeiingsproef op de staartvlakken Fokker 100.

Paneel 17 - Ware-grootte vermoeiingsproef op de staartvlakken Fokker 100

Proeven in de 'waterbak' met de Fokker 50.

Paneel 17 - Proeven in de 'waterbak' met de Fokker 50

Model van de Airbus 380-800 in de Duits-Nederlandse Windtunnel (DNW).

Paneel 17 - Model van de Airbus 380-800 in de Duits-Nederlandse Windtunnel (DNW)

Naar index | Terug naar Museale Collectie: Expositie NLR Museum


Paneel 18 - NLR 1969-1996 (2)

Fokker 100 prototype boven de Noordzee.

Paneel 18 - Fokker 100 prototype boven de Noordzee

Metingen aan de prestaties van de staartrotor van de Westland Lynx.

Paneel 18 - Metingen aan de prestaties van de staartrotor van de Westland Lynx

Proeven met het laboratoriumvliegtuig Cessna Citation II PH-LAB.

Paneel 18 - Proeven met het laboratoriumvliegtuig Cessna Citation II PH-LAB

Naar index | Terug naar Museale Collectie: Expositie NLR Museum


Webdesign Martin